در سال ها اخیر، پیشرفت های شگفت انگیزی در زمینه ی تکنولوژی و توان پردازشی شکل گرفته اند. در کنار مزایای افزایش قدرت و توان کامپیوترها و لپ تاپ ها، معایبی نیز وجود دارد که یکی از شایع ترین این مشکلات، داغ شدن دستگاه ها و به خصوص لپ تاپ هاست. در این مقاله می خواهیم برخی از راهکارهای خنک نگاه داشتن لپ تاپ ها و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن ها را مرور کنیم.دریافت

با وجود تلاش مداوم کمپانی هایی مانند اینتل، AMD و غیره در ساخت قطعاتی با قدرت بالا و مصرف برق و گرمای تولیدی کم، اما همچنان لپ تاپ ها یکی از دشوار ترین دستگاه های الکترونیکی در زمینه ی کنترل گرما و خنک نگه داشتن محسوب می شوند. بخش عمده ی این مشکل مربوط به فضای کم میان قطعات جهت تهویه ی هوا و نیاز به ساخت دستگاه های نازک تر است و بخشی دیگر از آن، مربوط به عادات نادرست مصرف کنندگان در استفاده از لپ تاپ های خود است.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 2


عواقب داغ شدن بیش از حد لپ تاپ چیست؟


گرمای بیش از حد را می توان یکی از بزرگترین دشمنان لپ تاپ دانست چراکه می تواند آسیب های جدی به قطعات وارد کند. واضح ترین نشانه ی داغ شدن بیش از حد لپ تاپ (جدا از سوزاندن پا یا دست شما)، آن است که برنامه ها و سیستم عامل شما به طور مشهودی کُند شده و بسیاری از برنامه و مخصوصاً بازی ها به طور صحیح اجرا نمی شوند و یا با تأخیر کار می کنند.

 

( مطلب پیشنهادی: چگونه سرعت بازی های کامپیوتری را افزایش دهیم؟ )


علاوه بر این، اگر لپ تاپ شما به دفعات زیاد، در دماهای بالا کار کند و به داغ شدن بیش از حد آن توجه نکنید، امکان آسیب پذیری قطعات حساس آن همچون CPU، GPU و بورد اصلی وجود دارد. بدین ترتیب، رعایت چندین نکته برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ، می تواند شما را از صرف هزینه های زیاد برای تعمیر دستگاه نجات دهد.


راه های جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ


راه های مختلفی برای خنک کردن لپ تاپ، حتی در مواقعی که برنامه های سنگینی بر روی آن اجرا می شوند، وجود دارد. در ادامه برخی از این روش ها را مرور می کنیم:


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 3


1. لپ تاپ را از سطح زیرین آن فاصله دهید


هر زمان که قصد استفاده از لپ تاپ را دارید، می بایست آن را بر روی یک سطح صاف و سفت قرار دهید و حتماً با استفاده از یک کتاب یا شیء دیگر، آن را به مقدار حداقل 2 سانتی متر از سطح زیر فاصله دهید. بدین ترتیب جریان هوا می تواند به شکل بسیار مؤثرتری از زیر لپ تاپ عبور کرده و هوای گرم را خارج کند. فقط حواستان باشد که جلوی دریچه های فن زیر دستگاه را نگیرید و امکان خروج هوا از محفظه های لپ تاپ وجود داشته باشد.


تا حد امکان سعی کنید تا لپ تاپ را بر روی سطوح نرم و قابل انعطاف مثل پتو، بالشت، مبل و... قرار ندهید؛ این سطوح  باعث قرارگیری نامتوازن لپ تاپ می شوند و همچنین جلوی محفظه های زیر دستگاه را می گیرند. بهترین راه آن است که لپ تاپ را بر روی سطح سفت و صاف و با فاصله قرار دهید.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 4


2. لپ تاپ را در محیط خنک قرار دهید


اگر از لپ تاپ خود در داخل آشپزخانه و یا در کنار بخاری، شوفاژ و... استفاده کنید، مطمئناً شاهد داغ شدن سریع تر آن خواهید بود. محیط اطراف لپ تاپ و یا حتی کامپیوتر خانگی می تواند تأثیر زیادی بر دما و عملکرد آن داشته باشد پس همواره سعی کنید تا دستگاه خود را در محیط های خنک قرار دهید.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 5


3. راه های خروجی هوا را تمیز کنید


یکی از مؤثرترین راهکارها برای خنک کردن لپ تاپ و جلوگیری از داغ شدن آن، تمیز کردن محفظه های خروجی هوا در زیر یا اطراف دستگاه است. این محفظه ها به منظور خارج کردن هوای درون لپ تاپ که توسط فن های داخلی جریان می یابند، طراحی شده اند. به مرور زمان و با توجه به شرایط محیط استفاده از لپ تاپ، این محفظه ها می توانند با گرد و غبار و سایر ذرات پُر شوند و بدین ترتیب نتوانند هوا را به خوبی خارج کنند. در نتیجه، هوای داغ درون لپ تاپ باقی می ماند و به سرعت سبب داغ شدن اجزای داخلی می شود.


همچنین در صورت امکان، هر از چند گاهی، قاب پشتی لپ تاپ را باز کرده و پره های فن های CPU و GPU را نیز تمیز کنید. با وجود آنکه فن لپ تاپ ها در مقایسه با فن PC، کمتر گرد و غبار به خود می گیرند، اما همانطور که گفته شد، با توجه به شرایط محیط اطراف لپ تاپ، این احتمال نیز وجود دارد. می توانید با استفاده از یک دستگاه مکنده ی نسبتاً قوی (مثل جارو برقی) و یک دستمال نمناک (اما نه خیس)، این محفظه ها و فن ها را به آسانی تمیز کنید.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 6


4. خمیر سیلیکون CPU و GPU  را تعویض کنید


خمیر سیلیکون ماده ای است که همچون یک واسط گرمایی بین چیپست و هیت سینک عمل می کند و گرما را به سرعت از چیپست داغ، به هیت سینک ها و فن منتقل می کند. تعویض خمیر سیلیکون در لپ تاپ ها نیازمند آگاهی از اجزا و نحوه ی اتصال قطعات لپ تاپ است، پس اگر نمی توانید شخصاً این کار را انجام دهید، در زمانی که لپ تاپ شما به تعمیر نیاز پیدا کرد، می توانید به تعمیرکار خود بگویید که این خمیر را نیز تعویض کند. البته خمیرهای سیلیکونی معمولاً برای سال ها دوام می آورند و نیازی به تعویض مداوم آن ها نیست.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 7


5. یک خنک کننده ی لپ تاپ تهیه کنید


به احتمال زیاد، در زمان خرید لپ تاپ، فروشنده به شما این پیشنهاد را داده که یک فن اضافه یا Cooler برای آن تهیه کنید و اکثر کاربران نیز این کار را می کنند. اما در صورتی که فن لپ تاپ اشتباه را خریداری کنید، به جای خنک شدن لپ تاپ، برعکس به داغ شدن آن کمک خواهید کرد.


اکثر لپ تاپ ها بدین شکل عمل می کنند که فن داخل لپ تاپ، از راه محفظه های زیر دستگاه، هوا را به درون لپ تاپ می کشد و سپس از کناره ها خارج می کند. حال اگر شما فن ای را خریداری کنید که در زیر لپ تاپ قرار بگیرد و هوای زیر دستگاه را به بیرون و در جهت مخالف هدایت کند، در حقیقت نفس لپ تاپ خود را بُریده اید و دستگاه شما داغ تر خواهد شد.


پیش از خرید فن لپ تاپ یا Cooling Pad، ابتدا به ساز و کار فن داخلی لپ تاپ و محفظه های ورودی و خروجی آن توجه کنید و با توجه به آن ها، نسبت به خرید فن مناسب اقدام کنید. لازم به ذکر است که فن های آلومینیومی نسبت به سایر انواع پَدها، ترجیح داده می شوند چراکه آلومینیوم در انتقال گرما بسیار عالی عمل می کند.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 8


6. توان خروجی CPU و GPU را کاهش دهید


اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که استفاده ی سنگینی از لپ تاپ خود نمی کنید و عموماً به مرور صفحات وب، گوش دادن به موزیک و تماشای فیلم می پردازید، بهتر است توان خروجی قطعات لپ تاپ را تا حدودی کاهش دهید تا علاوه بر خنک ماندن آن ها، مصرف باتری شما نیز کاهش پیدا کند.


برای اینکار می بایست در بخش کنترل پنل ویندوز، به قسمت Power Options رفته و از میان Planهای مختلف آن بخش، پلن های Balanced یا Power Saver را انتخاب کنید. بدین شکل، ویندوز به طور هوشمند توان خروجی قطعات شما را کنترل می کند و از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری می کند.


توجه داشته که پلن High Performance برای زمانی مناسب است که قصد انجام بازی های سنگین را دارید یا آنکه لپ تاپ شما در اکثر اوقات به برق متصل است. این پلن، حداکثر استفاده از توان قطعات لپ تاپ را ممکن می سازد.


بدین ترتیب، با استفاده از این روش ها و توصیه ها می توانید از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ جلوگیری کنید. البته باری دیگر یادآوری می کنیم که اجرای برنامه های سنگین، به هر حال سبب داغ شدن لپ تاپ شما می شود اما باید سعی کنید تا لپ تاپ، بیش از حد داغ نشود و این روش ها دقیقاً در همین مورد به کمک می آیند.


How to prevent laptop from overheating and cooling notebooks 9