کاپتاگون نوعی ماده مخدر از خانواده آمفتامین‌هاست که باعث کاهش ترس و افزایش تمرکز شده و به همین دلیل توسط اکثر داعشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


 به نقل از top sante، کاپتاگون ماده مخدر بسیار معروفی در خاورمیانه است. وزارت کشور ترکیه نزدیک به 11 میلیون مشتقات آن یعنی حدود 2 تن از این ماده مخدر را 20 نوامبر 2015 در مرزهای سوریه و ترکیه کشف کرد. این احتمال داده می‌شود که افراد دخیل در حمله‌ها 13 نوامبر پاریس نیز از این مواد استفاده کرده باشند اما صحت این ماجرا را بعد از آزمایش‌های سم‌شناسی که در حال حاضر در حال انجام است، می‌توان تایید کرد.


 کاپتاگون به عنوان دارو از سال 1960 برای درمان افسردگی و بیش‌فعالی تجویز می‌شد اما به دلیل عوارض شدید قلبی که داشت در سال 1993 تولید و فروش آن توسط سازمان جهانی بهداشت ممنوع اعلام شد. با این حال هنوز هم به شکل پودر و قرص در خاورمیانه تولید و قاچاقی به فروش می‌رسد. ترکیب فعال این ماده مخدر فنیتیلین است که در مغز باعث ترشح مقادیر بالایی از دوپامین و نورآدرنالین می‌شود. این حامل‌های عصبی بر ریتم خواب و بیداری اثر گذاشته و باعث افزایش توجه و تمرکز می‌شود. فرد مصرف‌کننده خستگی، ترس و درد را حس نمی‌کند.

در ضمن این ماده باعث بروز حس خوشایندی در مغز می‌شود که متعاقبا باعث اعتیاد خواهد شد. مصرف بیش از حد این ماده مخدر با توهم، اختلال‌های افسردگی، خستگی بیش از حد و جنون همراه است. کاپتاگون می‌تواند باعث افزایش فشارخون، افزایش ضربان قلب و حجیم شدن عضلات شود. به عبارتی کاپتاگون نوعی ماده مخدر ایده‌آل برای جنگجوهاست. البته برخی متخصصان می‌گویند داعشی‌ها نیازی به مصرف مواد مخدر ندارند. اعتقادهای آنها خود نوعی توهم در ذهنشان ایجاد کرده است.