نگاهی به آیات قرآن کریم در شیوه یارگیری شیطان!
.
گام های شیطانی شدن انسان
شیطان خاستگاه شیطنت است. شیطانی که سوگند خورده تا انسان ها را گمراه کند (حجر، آیه 39؛ ص، آیه 82)
با آن که سلطنتی بر انسان ندارد و فقط توانایی وسوسه را دارد (ابراهیم، آیه 22) از میان انسان ها، افرادی را به بازی می گیرد. (اعراف، آیه 27)

از طرف دیگر، انسان که خلیفه الهی بر زمین است می تواند در مسیر راستی و پاکی، تا آنجا اوج گیرد که ربانی شده و مظهر ربوبیت الهی شود. (آل عمران، آیه 79)
اما همین انسان از این ظرفیت هم برخوردار است که شیطان شود. (ناس، آیه 6)
ابلیس برای اینکه گروه و حزب شیاطین را شکل دهد، ناچار است تا از اشتباهات و خطاهای انسانی بهره گیرد تا آنان رابه حزب و جرگه خود درآورد و شیطانی کند.
.
از آن جایی که انسان دارای نفس است؛ ظرفیت پیمودن دو مسیر متناقض خیر و شر را دارد و انتخاب با خود انسان است که یکی از دو مسیر هدایت و گمراهی را برگزیند.(بلد، آیات 10 و 11؛ انسان، آیه 3)
ابلیس از این ظرفیت برای رسیدن به اهداف خویش استفاده می کند.
.
هنگامی که انسان در سر دو راهی قرار می گیرد، گام نخست را برمی دارد و القائاتی را انجام می دهد؛
همانند کسی که امیدی به اصابت تیری از میان هزاران تیر دارد، از راه دور، در چله وسوسه ها، تسویل می کند و امری را برای انسان می آراید و انسان، آن زشت را زیبا می یابد (یوسف، آیه 18 و 83؛ طه، آیه 96)
.
انسان نیز در اثر تزیین ابلیس و آرایه های او، آن کار را انتخاب می کند و انجام می دهد. (انعام، آیه 43)
اکنون تیر شیطان به هدف خورده است، پس گام دوم ابلیس آغاز می شود.
در این هنگام، به او نزدیک شده و گناهش را کوچک می شمارد و او را از سرزنش های نفس سرزنشگر(لوامه) دور می سازد.
به این ترتیب؛ تماس میان شیطان با انسان واقع می شود که خداوند از آن به «مس شیطان» یاد می کند. (اعراف، آیه 201).... وقتی آدمی غرق گناه شد، به عضویت حزب شیطان در می آید و جزء هواداران و سربازان او می شود. به هر پلیدی دست می زند و از حق و حقیقت نفرت پیدا می کند.

رساندن انسان به این مرحله یکباره توسط شیطان انجام نمی شود، بلکه آرام آرام و از گناهان کوچکتر آغاز و سرانجام او را به پلیدترین ناپاکیها آلوده می گرداند.

بسیار بجاست که از همان ابتدای وسوسه شیطان، مواظب آلوده شدن خود باشیم، که اگر رفتیم، دیگر رفته ایم!