با استفاده از این روش‌ها می‌توانید نگاه دقیق‌تری به اطراف خود داشته و از لپتاپتان مراقبت بیشتری به عمل آورید.

این روز‌ها سرقت اطلاعات و جاسوسی و فضولی متأسفانه رو به افزایش است، اما از طرف دیگر روش‌های مبارزه با آن‌ها نیز هر روز بهبود پیدا کرده و رو به پیشرفت است.

یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقب بودن این است که بدانید لپتاپ شما آخرین بار چه زمانی استفاده شده است. تمام اطلاعات حساس و محرمانه شما ممکن است از طریق دسترسی به لپتاپ شما و ورود به آن مورد دستبرد قرار بگیرد. در نتیجه با چک کردن زمان آخرین استفاده می‌توانید حدس بزنید که آیا کسی غیر از شما از لپتاپ شما استفاده می‌کند و شما بی‌خبرید؟

چگونه بفهمیم لپتاپمان آخرین بار کی استفاده شده است؟

اگر شما والدین فرزندانی هستید که احتمال می‌دهید بدون اطلاع شما از لپتاپ استفاده می‌کنند، بهتر است از نرم افزارهای مراقبت از فرزندان استفاده کنید که اینجا نمونه‌ای از آن را پیدا می‌کنید.

در این بخش راه‌های دیگری را معرفی می‌کنیم:

اولین کاری که باید بکنید این است که بخش «Recent places» را چک کنید: پنجره‌ای را باز کنید و در نوار سمت چپ روی «Recent places» کلیک کنید. حالا در بخش سمت راست پنجره، روی نوار «Date modified» کلیک کنید. این کار به شما می‌گوید که آخرین فولدر باز شده در لپتاپ شما کدام فولدر بوده است این کار چه زمانی اتفاق افتاده است.

هم چنین توصیه می‌کنیم تا هیستوری مرورگرتان را نیز نگاه کنید و از آن بخش نیز اطلاعات مفیدی کسب خواهید کرد.

هر کاربر باهوشی می‌تواند از افتادن در دام‌های بالا جلوگیری کند. اما اگر اپلیکیشنی که آن کاربر استفاده کرده است، چیزی را ثبت کرده باشد یا پیغام خطایی را صادر کرده باشد یا هر چیز دیگری را تغییر داده باشد، شما می‌توانید ردپای این تغییرات را از این طریق پیگیری کنید: پنجره‌ای را باز کنید و روی درایو C کلیک کنید. حالا در بخش جستجو عبارت «Date modified» را تایپ کنید و بازه زمانی دلخواه را نیز بزنید. این کار برای هر نسخه‌ای از ویندوز جواب می‌دهد.

هم چنین می‌توانید «Windows Logs» را نیز چک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد سیستمتان و اتفاقاتی که بدون اطلاع شما در آن می‌افتد کسب کنید.

در ویندوز ۸ عبارت «Event viewer» را سرچ کنید. این کار پنجره «Event viewer» را باز می‌کند که از آن طریق می‌توانید «Windows Logs» را انتخاب کنید. در ویندوز ۷ و ایکس پی، به کنترل پنل بروید و گزینه «Administrative Tools» را انتخاب کنید و سپس روی «Computer Management» کلیک کنید و در ‌‌نهایت «Event viewer» را بزنید.

در فولدر «Windows Logs»، به بخش «Security Log» بروید. این بخش، هر بار کهکسی تلاش کرده وارد کامپیو‌تر شما بشود و از آن خارج شود را به اطلاع شما می‌رساند. از این مهم‌تر اینکه این بخش هر بار که کامپیو‌تر شما ری استارت شده باشد را نیز به شما می‌گوید. گر کسی که از لپتاپ شما استفاده کرده است اندکی باهوش باشدف سیستم شما را ری استارت نخواهد کرد. به بخش «Application Log» بروید و به ستون «Date and time» نگاه کنید. این به شما می‌گوید که چه اپلیکیشن‌هایی استفاده شده‌اند و چه زمانی این اتفاق افتاده است.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید نگاه دقیق‌تری به اطراف خود داشته و از لپتاپتان مراقبت بیشتری به عمل آورید.