وکیشن سرویس (Location Service) گوگل علاوه بر آنکه به صورت لحظه‌ای می‌تواند مکان گوشی را مشخص کند، بخشی دارد به نام «Location History» که در واقع تمام اطلاعات مکان‌هایی که بوده‌اید را ذخیره می‌کند. نکته اینجا است که این کار را بدون اطلاع به کاربر انجام می‌دهد.

کاربرانی که نسبت به امنیت و حریم خصوصی خود حساس هستند، دوست ندارند اطلاعات‌شان هر لحظه توسط شرکت‌ها ثبت و ذخیره شود و از این بابت نگران هستند. این نگرانی بسیار به جا است.

به گزارش آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , یکی از موضوعاتی که بسیار مورد بحث قرار گرفته است، ردیابی شدن از طریق گوشی است. برخی از کاربران نگران این نیستند که شرکتی با استفاده از یک اپلیکیشن یا یک ویژگی در گوشی، بتواند مکان آن‌ها را ردیابی و ذخیره کند. اما برخی دیگر از کاربران که نسبت به امنیت و حریم خصوصی خود حساس هستند، دوست ندارند اطلاعات‌شان هر لحظه توسط شرکت‌ها ثبت و ذخیره شود و از این بابت نگران هستند. این نگرانی بسیار به جا است؛ اگر گوشی شما دست کسی بیفتد، دبگر هیچ جیز قابل انکار نیست!

یکی از ویژگی‌های گوشی‌های اندروید، لوکیشن سرویس (Location Service) گوگل است که علاوه بر آنکه به صورت لحظه‌ای می‌تواند مکان گوشی را مشخص کند، بخشی دارد به نام «Location History» که در واقع تمام اطلاعات مکان‌هایی که بوده‌اید را ذخیره می‌کند. نکته اینجا است که این کار را بدون اطلاع به کاربر انجام می‌دهد.

فرض کنید پس از کلی انتظار، گوشی اندروید جدید را خریده‌اید و برای کار با آن بی‌صبر هستید اما پیش از هرچیز مجبورید چند کار را انجام دهید تا بتوانید از گوشی استفاده کنید. یکی از این کار‌ها تنظیمات بخش «Location» است. در واقع تشخیص مکان با استفاده از وای فای و برج‌های آنتن دهی که هم به باتری کمک می‌کند و هم دقت خوبی دارد. تنها مشکل بزرگ آن این است که تمام اطلاعات مکانی شما را به صورتی کاملا دقیق و با جزئیات مثال زدنی در ارتباط با حساب گوگل شما قرار داده و ذخیره می‌کند!

image تلفن همراه شما تمام مکان هایی که بودید را ذخیره می کند!

مشکل بعدی این است که شما کنترل زیادی هم روی این بخش ندارید. شما نمی‌توانید انتخاب کنید که فقط هیستوری مدت زمان مشخصی برای شما ذخیره شود و بقیه مکان‌ها پاک شود. شما فقط می‌توانید هیستوری را از یک تا سی روز پاک کنید و یا اینکه به طور کلی از خیر آن گذشته و آن را کلا پاک کنید.

اگر به تنظیمات اندروید رفته و بخش «Location» را نگاهی بیندازید می‌توانید بخش «Location Reporting» را غیرفعال کنید و یا بهتر اینکه بخش «Location History» را خاموش کنید. هم چنین می‌توانید در این آدرس، هیستوری خود را در گوگل ببینید و راجع به آن تصمیم گیری کنید.

در ‌‌نهایت، هدف این است که شما بدانید که گوشی هوشمند شما بیش از یک تلفن ساده است و گاهی می‌تواند بسیار دردسرآفرین باشد، البته اگر از آن غافل باشید.