با سلام خدمت شما بازدید کننده ی عزیز.
این تاپیک بیشتر به منظور آشنایی عزیزانی که تصمیم به خرید یک گوشی ویندوزفونی دارند و یا حداقل یکی از انتخاب هایشان ویندوزفون می باشد، ساخته شده است، و در آن سعی شده که کاملا تشریحی و جامع بوده و تمامی مزایا و معایب و خصوصیات مهم را شامل گردد و به موارد کوچک نیز که شاید بسیاری از کاربران به آن ها توجه نداشته باشند اشاره شود.


ویندوزفون، سیستم عامل مخصوص گوشی های موبایل توسط کمپانی معروف تولید نرم افزار های سیستمی و تجاری، یعنی مایکروسافت می باشد. نسخه های قدیمی تر از 7 این سیستم عامل، به جای ویندوزفون، به نام ویندوز موبایل شناخته بودند، اما از نسخه ی 7 به بعد، تغییرات گسترده ای در آن ایجاد گردید، که شامل تغییرات ظاهری فوق العاده زیادی شد. مورد بحث ما نیز، ویندوزفون 8 به بعد می باشد، که تا به این روز، نسخه ی نهایی منتشر شده ی آن 8.1 است.

در صفحه ی اصلی این سیستم عامل، کاربر با رابط کاربری از نوع اصطلاحا "کاشی" یا Tile روبرو می شود که دربرگیرنده ی میانبرهایی مستقیم و غیر مستقیم به برنامه/بازی های نصب شده می باشد. در ویندوزفون خبری از لانچر و شخصی سازی صفحه ی اصلی یا صفحه ی برنامه های نصب شده یا به اصطلاح App Drawer نیست. تنها شخصی سازی های قابل اعمال، تغییر تم کلی گوشی در بین دو حالت Dark یا Light ، تغییر رنگ دوم ترکیبی به کار رفته در قسمت های متنوع گوشی، که مثالی برای آن را در تصاویر زیر می یابید. در نسخه ی 8.1 ویندوزفون، قابلیت تنظیم تصویر زمینه برای کاشی ها اضافه شد. به نحوی که با اسکرول کردن صفحه به پایین، تصویر نیز اسکرول می گردد، اما با سرعتی کمتر، که ظاهر زیبایی به آن می بخشد:


http://www.axgig.com/images/97993850141328842951.png http://www.axgig.com/images/01896773016139817929.png


تصاویر زیر نیز مقایسه ی صفحه ی اصلی ویندوزفون 8 (سمت چپ) با 8.1 (سمت راست) می باشند که اضافه شدن قابلیت سه ستونه شدن در 8.1 را نماینگر هستند:


http://www.axgig.com/images/60776395418104692630.png http://www.axgig.com/images/90241964477110972823.png


لاک اسکرین ویندوزفون نیز قابل شخصی سازی می باشد:



با انتشار نسخه ی 8.1 ویندوزفون، امکانات زیادی به سیستم عامل اضافه گردید؛ لیست تغییرات را در این تاپیک می توانید مشاهده نمایید.

از اساسی ترین کمبودهای سیستم عامل ویندوزفون نسبت به سیستم عامل محبوبی همچون اندروید که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- نبود برخی از برنامه ها، و به خصوص بازی های مشهور در استور ویندوزفون؛ هم اکنون که نسخه ی انقلابی ویندوزفون، یعنی همان 8.1 که به معنای واقعی توانست ویندوزفون را سر پای خود بنشاند نیز منتشر شده، به جرأت می توان گفت که دیگر کمبود زیادی در برنامه ها احساس نمی شود (اگرچه برخی از برنامه های شبکه های اجتماعی شناخته شده، همچون وایبر و لاین و غیره ناقص و معیوب هستند، اما توسعه دهندگان به خود آمده و در حال انتشار بروزرسانی هایی برای تکمیل آن ها هستند) اما در خصوص بازی ها، متاسفانه شمار زیادی از آن ها در ویندوزفون وجود ندارند که از این جمله می توان به مواردی همچون Clash of Clans، Need For Speed Most Wanted، Smash Cops، Smash Bandits، Vector، Real Racing 3، Shadow Fight، Virtual Table Tennis، Hay Day، و غیره اشاره کرد.
2- ضعف در دانلود؛ اگرچه برنامه های خاصتا به همین منظور ساخته شده اند، اما متاسفانه به دلیل محدودیت های ویندوزفون در اختصاص اجازه های دسترسی به برخی موارد، به صورت نرمال و با سرعت بالا، یا به عبارتی همانند این فرایند در سیستم عامل رقیب، یعنی اندروید (آی او اس نیز خود محدودیت های کمی ندارد، اما اندروید سیستم عاملی اصطلاحا منبع باز است) وجود ندارد.
3- عدم وجود چراغ اعلان در هیچ یک از گوشی های ویندوزفونی؛ و این در حالی است که شرکتی همانند سونی بر روی گوشی های اندرویدی خود چراغ هایی با رنگ ها و کاربرد های متنوع به کار می گیرد.
4- ضعف در سیستم اعلام تحویل پیام کوتاه، یا همان Delivery؛ در سیستم عامل ویندوزفون برای این عمل، به جای استفاده از تنها یک اعلان ساده یا تنها یک علامت تیک مقابل آن، با استفاده از یک پیام کوتاه دیگر از تحویل پیام ارسال شده خبر می دهد که می تواند بسیار آزار دهنده باشد.
5- عدم وجود پورت PP2P در قابلیت وی پی .ان؛ که باعث می شود که دانشجویان عزیز قادر به انصال به اکانت اینترنت خود نباشند.
6- عدم پشتیبانی از قابلیت OTG یا USB On-The-Go؛ سیستم عامل ویندوزفون به کاربر اجازه ی اتصال فلش درایو یا موس و کیبورد را (فعلا) نمی دهد.


و اما از مزیت های آن:
1- ویندوزفون سیستم عامل سبک، روان و پر سرعتی است با طراحی ساده، فلت، و مدرن؛ که به همین دلیل فضای مصرفی حافظه ی موقت یا RAM پایین تر از اندروید بوده و برای کار با گوشی RAM بالایی نیاز نیست، به طوری که حتی گوشی های پایین رده با رم 512 نیز مشکل کندی بر اثر کمبود رم را نخواهند داشت.
2- ویندوزفون برای اجرای بدون لگ و کندی اکثر بازی ها لزوما به سخت افزار آنچنان قدرتمندی نیاز ندارد، و خود سیستم عامل نیز همینطور.
3- در ویندوزفون، تمامی بازی ها بدون محدودیت در کشور ما کار می کنند و برای راه اندازی آن ها نیاز به هیچگونه ترفند یا به اصطلاح دور زدنی نبوده و می توان به راحتی از قابلیت های منحصر به فرد بازی ها لذت برد. لازم به ذکر است که به صورت عادی، در ویندوزفون خبری از بازی های دو بخشی (یک بخش فایل نصبی و یک بخش دیتا) و دانلود هر کدام به صورت مجزا و دردسرهای آن خبری نیست.43- ویندوزفون سیستم عامل بهینه ایست و عمر باتری گوشی های ویندوزفونی غالبا بیشتر از اندرویدی ها می باشد.
4- نسخه ی 8.1 سیستم عامل ویندوزفون به شما اجازه می دهد که با استفاده از تنها یک کابل USB ساده و نرم افزار کم حجم ProjectMyScreen App تصویری را که گوشی شما نشان می دهد، به صفحه نمایش کامپیوتر خود انتقال دهید.
5- کورتانا، دستیار صوتی ویندوزفون از نسخه ی 8.1 در خدمت شماست! این اپلیکیشن که مشابه Siri در سیستم عامل iOS می باشد، قادر به یادداشت برداری صوتی، تنظیم هشدار، و اجرای دیگر فرامین صوتی، ارسال پیامک، جستجو در اینترنت، و یا حتی انجام کارهای جانبی مانند تعریف لطیفه، یا پاسخ به دیگر سوال های حاشیه ای شما است!


6- ویندوزفون به نسبت شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر سیستم عامل انعطاف پذیری بوده و به زیبایی شبکه ای مانند توییتر را در خود ادغام و دسترسی به آن را تسهیل می گرداند.
7- ویندوزفون به صورت اوریجینال دارای برنامه ای به نام call+SMS filter می باشد که با قدرت و بدون ایجاد اختلال در کار کاربر، قادر به دور کردن مزاحم های تلفنی از وی می باشد.
8- سیستم تنظیم رنگ اتوماتیک موجود در سری لومیا، در مقابل نور شدید آفتاب، اقدام به تغییر رنگ های صفحه نمایش می نماید تا کاربر با مشکل دید روبرو نشود.
9- وجود بخشی مجزا جهت جمع آوری بازی های نصب شده که شامل شبکه ی اجتماعی داخلی xbox نیز می گردد.




حال، سوال اینجاست: ویندوزفون: آری یا خیر؟! هم اکنون جواب دادن به آن بر عهده ی خود شماست؛ اگر در کنار معایب مذکور، هنوز هم مشتاق مزایای این سیستم عامل هستید، ویندوزفون به امید خدا نا امیدتان نخواهد کرد!

و اما اگر تصمیم به خرید یک گوشی ویندوزفونی گرفتید، به این تاپیک ها هم حتما سری بزنید:


http://winphonecenter.com/forum/show...�-تصویری

http://winphonecenter.com/forum/show...�زفون-8-1)